søndag 12. desember 2010

Babyteppe i lapper!

Resultatet av ren tilfeldighet:

Jeg surfer på finn.no etter barneutstyr, og dumper inn på en annonse for barneseng, der det er vakre stoffer både som sengehimmel, sengetøy og sengekant. Der henger også et flott babyteppe på kanten. Jeg tar kontakt og spør om hun selger stofftingene separat, evt hvor hun har kjøpt dem. Svar: de er ikke til salgs, og de har hun sydd selv! Jeg får lenke til hennes blogg med tutorial på å sy babyteppet. Det ser jo enkelt ut!

Jeg som ikke har sydd på 20 år er nå helt gira! Hun forteller også hvor man får tak i slike stoffer (Tildastoffer på Panduro)

Selv om det ser enkelt ut vet jeg av erfaring at det finnes fallgruver, og jeg har ikke tålmodighet til å gå i for mange av dem, så for sikkerhets skyld melder jeg meg inn i Lørenskog Husflidslag og kaster meg på et nybegynnerkurs i lappeteknikk. Det var gøy! Jeg skal på flere lappekurs!

Dette teppet begynte jeg ikke på på kurset, jeg var altfor opptatt med å lære enkeltting, men dette teppet ble laget rett etter for å være et lite, greit babysang- og bekkengruppetreningsteppe for lille M å ligge på. Jeg bestemte meg for at jeg ville ha et teppe i lilla og gult, og så gikk jeg i gang med å lete etter stoffer...

Materialer:
Et gammelt lilla skjerf
Et gammelt lilla ensfarget stoff
En knallgul bomullsløper på salg på Hansen og Dysvik
Gulmelert og grønnhjertet lappestoff fra Trådsnella
Lillamusikalsk lappestoff fra Panduro
Morsomt babysengetøy med apekatter og katter - salg hos Hansen og Dysvik

Jeg vasket alle stoffene, og skar opp biter på 7 x 7 inch. Planen var først å ha rene lapper, men plutselig måtte jeg begynne å applikere, (vi hadde jo lært det på kurset) så jeg surfet på nett og fant ideer, fikk min sønn på 10 til å tegne dem av fra nettet, og vips, var det både elefant, rev, tiger og sjiraff med. Så ville jeg ha inn litt flere detaljer, og brukte sting fra en Broderibok jeg i min iver hadde kjøpt via Hobbyklubben, som jeg også meldte meg inn i i samme slengen. Så da ble det både sol og en musikalsk jordklode med blomster rundt, og gress til reven. Som vatt kom jeg over en madrassbeskytter på billigkroken på Ikea til kr 50 som jeg klippet en bit av. Til slutt laget jeg en tynn, lillamusikalsk ramme rundt hele og brukte et gul-hvitt-blomstrete fleecepledd som jeg hadde kjøpt på salg på Ikea som bakside.

Jeg er kjempefornøyd! Bruker den både i vogna, over bilstolen, på trening og på babysang og andre steder hvor det er greit å ha noe å ligge/krabbe på.

1 kommentar:

  1. Så nydelig babysangteppet ditt ble! Du er jammen flink og kreativ, liker at du bruker mye farger:) Godt nytt år!

    SvarSlett